Samenwerking leidt tot impact

2020, wat een bizar jaar. Getekend door corona, maatschappelijke discussies en lockdowns. Het lijkt alweer zo lang geleden nu we richting het einde van de laatste beperkende maatregelen lijken te strompelen. Maar in 2020 was het overal en allesbepalend. Desondanks hebben we als stichting, in het derde jaar van ons bestaan, ons meest impactvolle jaar achter de rug.

In het eerste jaar waren we vooral bezig met ons eigen bestaansrecht en het bouwen van een actief en relevant netwerk. Het tweede jaar stond in het teken van onze projecten tot het gewenste, concrete resultaat brengen. Deze twee jaren zijn het fundament geweest waardoor we in het derde jaar in staat zijn geweest om de opgedane kennis en ervaring proactief in te brengen in ons netwerk en daarmee kennis collectief te maken. In het vierde kwartaal kwam dit allemaal samen en leidde tot een stortvloed van digitale sessies en publicaties over bouwhubs, stikstofvrij bouwen, circulair renoveren, circulaire bedrijventerreinen en digitalisering in de bouw. Praktijkervaring over relevante onderwerpen opgesteld met onze partners en beschikbaar gesteld voor iedereen. Exact waarvoor we zijn opgericht.

Toen we begonnen, eind 2017, zou C-creators slechts voor drie jaar worden opgericht. Een uitvloeisel van een achteraf enigszins naïef idee dat we in die drie jaar de transitie naar een circulaire bouweconomie in de Metropoolregio Amsterdam een flinke zet zouden kunnen geven. Die duw is door C-creators zeker wel gegeven, maar het systeem bleek taai en inert waardoor de beoogde verandering achterbleef. In die context hebben we vanaf zomer 2020 een ronde gemaakt langs onze kernpartners (Gemeente Haarlemmermeer, Schiphol, Gemeente Amsterdam, Provincie Noord-Holland en de Rabobank) en een aantal andere grote organisaties uit de regio met de vraag of onze taak er inderdaad opzat of dat er voldoende rechtvaardiging is door te gaan. Belangrijke conclusie uit deze gesprekken is dat we in een andere fase van de transitie verkeren, waarin C-creators juist veel toegevoegde waarde kan leveren. De focus verleggen van inspiratie en activatie naar meer aandacht voor de #hoedan.

Het is dan ook met veel trots dat ik kan zeggen dat we dankzij nieuwe toezeggingen van nieuwe en bestaande kernpartners tot minimaal 2023 blijven bestaan en keihard blijven werken aan de transitie naar een circulaire bouw. Met trots wil ik ook afsluiten. Trots op het team dat het afgelopen jaar ondanks alle denkbare omstandigheden zo uitzonderlijk heeft gepresteerd. We hebben afscheid genomen van collega's en nieuwe verwelkomd. Doorgewerkt met driftige kinderen die dwars door een digitale vergadering liepen, we hebben de saaiheid en soms eenzaamheid van de lockdowns aangegrepen om nog harder aan de slag te gaan. Elkaar gesteund toen dat nodig was. En bovenal, we hebben het samen gedaan. En met dat beeld wens ik jullie veel leesplezier en nieuwsgierigheid toe bij het lezen van onze resultaten van 2020. Wouter van Twillert - directeur C-creators