Gerealiseerde impact

Zoals genoemd op pagina 8, zijn aan het begin van 2020 voor projecten en projectbegeleiding de volgende ambities vastgesteld.

• Betrokken bij 20 projecten verdeeld over wonen, utiliteit en Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW), waarvan
  • Minimaal 2 projecten afgerond, iconisch of repliceerbaar, één voor wonen, één voor utiliteitsbouw
  • Betrokken bij 5000 woningen en bij 20.000 m2 BVO in de utiliteitsbouw.
  • Minimaal 3 opdrachten geïnitieerd, door de vraag uit projecten te verbinden aan leveranciers van circulaire bouwproducten/diensten (launching customers).

Aantal projecten

Sinds het bestaan van C-creators is de stichting betrokken bij een diversiteit aan projecten. Deze projecten beginnen en eindigen over het algemeen niet in hetzelfde jaar. In dit jaarverslag worden de projecten gepresenteerd die zijn afgerond in 2020, de meerjarige projecten en projecten waarvan het rapport in de eerste maanden van 2021 pas werd gepresenteerd, maar waarvoor het meeste werk in 2020 is verzet. Op basis van bovenstaande definitie komt het totaal op 19 projecten. Er is in 2020 echter al gestart met een aantal projecten die pas in 2021 zullen worden uitgevoerd. Daarom is de ambitie ‘betrokkenheid bij 20 projecten’ toch behaald. De projecten hadden betrekking op wonen, utiliteit, GWW of geen van drieën. Projecten in de categorie ‘overig’ waren bijvoorbeeld gericht op kennisoverdracht of het ontwikkelen van een tool/service. Het volgende overzicht geeft de verdeling weer.

Wonen (8)

• Kameleon - Communicatie
  • Mastertrack Schiphol
  • Natuurinclusief bouwen

Er werden 19 projecten afgerond in 2020, daarin namen wij met de hierna volgende frequentie onze rollen aan. Binnen sommige projecten hadden wij verscheidene rollen.

Activator (5)

• Bouwhub, Genossenschaften, Kameleon, Natuurinclusief bouwen, RPC.

Verbinder (4)

• Bouwhub, Circulaire werklocaties, Puur Wonen, Spaklerweg.

Circulair geweten (1)

• Puur wonen.

Procesbegeleiding (9)

• Circulaire werklocaties, Kameleon, Kameleon communicatie, Mastertrack Schiphol, Mastertrack grond- en vastgoedzaken, Puur Wonen, RPC, Slachthuisterrein, Spaklerweg.

Circulair expert (9)

• Afwegingskader, Berg & Bosch, Handleiding Circulair Renoveren, Handreiking sitkstofvrij bouwen, Kameleon, Marktinventarisatie OR, Sloop en PvE, RPC.

Iconisch of repliceerbaar?

Er zijn meerdere projecten afgerond, maar er is een aantal dat ook daadwerkelijk iconisch en/of repliceerbaar was of zal zijn in de toekomst.

In 2020 hebben wij twee heel belangrijke tools opgeleverd: de handreiking stikstofvrij bouwen en het handboek circulair renoveren. Gereedschap waar veel behoefte aan was, zowel binnen als buiten de MRA. Wij hebben als procesbegeleider en circulair expert gezorgd dat, in samenweriking met de juiste partijen, inhoudelijk goed gefundeerde tools zijn ontwikkeld. Het handboek en de handreiking zijn nog niet af: het handboek is continu onderhevig aan nieuwe kennis en ontwikkelingen en is een levend document. Op de handreiking wordt in 2021 een vervolg geformuleerd in combinatie met onderzoek naar bouwhubs.

In 2020 zijn daarnaast stappen gezet met betrekking tot de doorontwikkeling van het afwegingskader. Er is een afwegingskader specifiek voor een van onze partners ontwikkeld. Hoewel deze tool specifiek voor deze partner is opgesteld, draagt dit werk ook bij aan het verder ontwikkelen van het algemeen afwegingskader. Het betreft namelijk generieke maatregelen op het gebied van energie, klimaatadaptiviteit, gezondheid en circulariteit op gebiedsniveau. Deze zijn breed inzetbaar op andere projecten m.b.t. gebiedsontwikkeling.

Aantal woningen en vloeroppervlak

Het is erg lastig om de directe invloed van C-creators op het bouwen van circulaire woningen aan te tonen. Met de projecten die afgerond zijn in 2020 is C-creators betrokken geweest bij het ontwikkelen van (plannen voor) 400 woningen. Daarnaast was er betrokkenheid bij 3.950 m2 BVO voor utiliteitsfuncties. Deze cijfers betekenen niet zozeer dat deze woningen al gebouwd zijn of de grond al bebouwd is, maar dat er begeleiding is gegeven bij projecten waarin organisaties zich tot doel hebben gesteld de woningen of grond zo circulair mogelijk te (be)bouwen. Pas in de (verre) toekomst moet blijken hoeveel er daadwerkelijk (meer) circulair gebouwd of ontwikkeld is.

Beeld: Finch Buildings.

Launching customers

Tweemaal per jaar organiseert C-creators een marktinnovatiedag. Tijdens zo’n bijeenkomst is er de mogelijkheid voor opdrachtgevers hun vraagstuk te presenteren tegenover tientallen diverse marktpartijen. Deze marktpartijen, ook wel leveranciers, kunnen vervolgens hun product presenteren aan de opdrachtgevers en de markt. Op deze manier creëert C-creators de mogelijkheid een koppeling te maken tussen opdrachtgevers en leveranciers. Zo vindt de opdrachtgever de producten die nodig zijn voor het project en kan de leverancier in contact gebracht worden met een mogelijke launching customer. Op 25 juni vond de eerste marktinnovatidag plaats bij evenementenlocatie C-beta. Helaas moest die van 3 november digitaal georganiseerd worden. Toch zijn we succesvol geweest in het koppelen van partijen. We geven een aantal voorbeelden van de resultaten.

BPD - Openbare ruimte BPD had behoefte aan een marktinventarisatie m.b.t. leveranciers van producten voor de openbare ruimte. Dit heeft geresulteerd in een publicatie met daarin vele leveranciers die op die manier gekoppeld zijn aan BPD.

Pampus - Zelfvoorzienend eiland Pampus was onderdeel van de marktinnovatiedag op 25 juni. Als gevolg van deze dag is toen de verbinding gelegd met verscheidene partijen, van ontwikkelaars tot ontwerpers tot kleine leveranciers.

Dura Vermeer - Circulaire schil

Dura Vermeer was onderdeel van de marktinnovatiedag 25 juni. Door middel van deze dag zijn meerdere partijen aan Dura Vermeer gekoppeld om het ontwerp van hun circulaire schil daadwerkelijk te realiseren. De matching vond plaats op de onderwerpen: afwerking, isolatie en openingen (kozijnen e.d.). Voor elk van deze onderwerpen is een lijst van leveranciers aangeleverd aan Dura Vermeer.